måndag 5 maj 2008

Alla var där... utom Elvis...fysiskt!!


Jag är inte fanatiskt Elvis galen, som jag kanske borde vara då jag kliver in i kostymen vissa kvällar! Jag är fascinerad av myten och livsödet men framförallt känslan och energin i Elvis musik, särskilt under 70-talet och de många LIVE konserterna runtom USA. Detta är enligt många hans sämsta tid och man vill hellre minnas den unge rock 'n roll skapande rebellen. Jag anser att det som skedde från 1969, eller i samband med CBS comebacken 68 och framåt var det musikalsikt sett mest fantastiska i modern musik. Att Elvis med sitt team vävde samman alla de olika musikstilar med dåtidens bästa musiker, körer, orkestrar blev helt nyskapande och frambringade tillsammans en otroligt mäktig och musikalisk upplevelse! Det hade tidigare inte funnits något liknande, det har inte heller efter Elvis mastodont konserter levererats något motsvarande i samma omfattning, Robbie Williams kommer väl närmast. Hursomhelst, när jag av en slump fick se att TCB band med fl skulle komma till Sverige var jag såklart tvungen att skaffa ett par plåtar. Att få möjlighet att se dessa musikhistoriska legender i Action måste vara värt tusenlappen, tänkte jag. Man får heller inte glömma att varje besök från dessa Gentlemen kan vara det sista, då många av medlemmarna uppnått hög ålder och vissa fysiska besvär. Det är inga musikaliska duvungar vi pratar om, det tidiga 70-talets absolut bästa, Elvis krävde såklart detta. Tillsammans genomförde TCB band ca 1100 konserter med Elvis under 70-talet vilket är smått otroligt. Efter 1977, då Elvis strök med, har de figurerat ytterligare 30-år på toppen i branschen med andra musiker och är alltså fortfarande aktiva.















Worlds fastest drummer!
Ronnie Tutt
















The Imperials & Sweet Inspirations


Jerry Scheff & Ronnie Tutt in action















James Burton




















Jerry Scheff

Inga kommentarer: